Skip to main content

Forestil dig, at du går et sted, du aldrig har gået før.

Du går på en lille, snoet sti, der kun netop lader dig ane, hvordan den forløber de næste 15 meter. Lyset bryder gennem trætoppene og falder i fine mønstre. Du hører bladenes blide raslen i vinden og af og til nogle pusleslyde af smådyr. Du føler en let spænding. Din krop bevæger sig fremad, skridtene tager nærmest sig selv. Den ene fod foran den anden.

Du føler dig til stede, levende. Og for en stund tænker du hverken på indkøb af dagligvarer eller hvordan mødet gik i går. Du føler kun det bløde underlag, dine skridt, din krop, naturen omkring dig.

Vejen til livsglæde

De fleste af os har oplevet, hvordan tidsfornemmelsen forsvinder, når vi lader os opsluge af en aktivitet, vi nyder, hvad enten det drejer sig en om at gå en lang tur i naturen, lægge et puslespil, læse en god roman, male et rum i huset eller blive opslugt af en spændende opgave på arbejde.

Denne oplevelse kalder forskeren Mihaly Csikszentmihalyi for flow og definerer den som ”Nydelse, glæde, kreativitet og den proces, hvor man er totalt opslugt af livet.”

Ifølge Csikszentmihalyi skal der være en balance mellem opgavens udfordring og dine evner til at udføre opgaven. Hvis opgaven er for nem eller svær, kan reaktionen være enten stress eller kedsomhed. Kunsten er med andre ord at vælge en udfordring, der er tilpas svær, men ikke for svær.

Men hvorfor er flow interessant?

Fordi det er tæt koblet med din energi og livsglæde. Du gør noget meningsfuldt, er i kontakt med din glæde, passion, lyst og engagement og er totalt nærværende; en mental tilstand af fuld involvering og succes med den igangværende aktivitet. Denne tilstand lader dine batterier op og giver dig kræfter til at håndtere de udfordringer, hverdagen og livet også består af.

7 betingelser for at flowtilstanden kan opstå på en gåtur

Selvom flow-tilstanden er fantastisk at være i, kan den dog være svær at skabe. Det er fx ikke hver gang, jeg går tur, at jeg kan overgive mig til den. Måske er tankemylderet for stærkt. Eller ruten for kendt eller fuld af forstyrrelser.

Så hvad er egentlig de optimale betingelser for at opnå flow-tilstanden? Det har forskeren Owen Schaffer givet sit bud.

  1. Man skal vide, hvad man skal gøre
  2. Man skal vide, hvordan man gør det
  3. Man skal vide, hvor godt man gør det
  4. Man skal vide, hvor man skal hen (om det kræver navigation)
  5. Man skal have ambitiøse udfordringer
  6. Man skal bruge sine bedste personlige ressourcer
  7. Man skal være fri for distraktioner

1. Man skal vide, hvad man skal gøre

Hvis du ikke helt er klar over, hvad opgaven går ud på, kan det være umuligt at komme i flow. Det vil føles mere som en eksamenssituation, hvor du ikke aner, hvad du skal gøre. Stress!!!

Vælg derfor en udfordring, der ikke ligger alt for langt fra dit erfaringsområde. Hvis du ikke er vant til at vandre i naturen, kan du fx begynde med at følge en af de afmærkede stier, der ligger i mange af de smukke naturområder i Danmark.

2. Man skal vide, hvordan man gør det

Du kommer kun i flow af at strikke en sweater, hvis du rent faktisk har lært at strikke og har gjort det tilpas mange gange. Vejen til flow går ofte gennem mange timers øvelse.

Når det kommer til gåture, er den gode nyhed dog, at du allerede har brugt hundredvis af timer på at øve dig i at gå; det har du gjort dagligt siden du var helt lille. Derfor er gåture også et oplagt sted at opnå flow på for alle os, der ikke er hæmmet af enten sygdom eller et handicap. Opskriften er derfor såre simpel: sæt den ene fod foran den anden…

3. Man skal vide, hvor godt man gør det

Du skal helst kunne se fremdrift eller en udvikling i det, du gør, for at komme i flow. Hvis du lægger et puslespil, skal du kunne se, at motivet gradvist begynder at vise sig, efterhånden som flere og flere brikker passer sammen.

Hvis du går tur, kan fremdriften blandt andet iagttages gennem ændringerne i landskabet, efterhånden som du bevæger dig fremad. En lille prik i landskabet, vokser sig gradvis større for til sidst at være et enormt fuglefjeld, som du kan bestige og nyde udsigten fra. Fremdriften kan også mærkes i benene, der bliver trætte, eller gennem antallet af skridt og kilometer på din skridtmåler.

4. Man skal vide, hvor man skal hen (om det kræver navigation)

Hvis du ikke har et mål for din opgave, kan det være svært at fastholde koncentrationen over længere tid og dermed også komme i flow. Forfatteren, der ikke på forhånd har gjort sig tanker om plot og handling, men blot sætter sig til at skrive, ender ofte i fortællermæssige blindgyder.

På samme måde med gåturen. Hvis du går en tur på må og få, vil den sandsynligvis blive kortere, end hvis du på forhånd havde gjort dig tanker om ruten, både fordi du er bange for at fare vild og fordi du hele tiden forholder dig til, hvad du har lyst til her og nu. Du vil måske også opleve at komme til at gå omveje i uskønne omgivelser, eller at skulle gå den samme vej tilbage som ud.

Når du har en plan for din tur, er det nemmere at hengive sig til skridtenes faste rytme, fordi du ikke hele tiden skal bruge energi på at orientere dig. Et klart mål gør dig mere motiveret.

5. Man skal have ambitiøse udfordringer

Når du gerne vil i flow, gælder det om at påtage dig en opgave, du har mulighed for at afslutte, men som samtidig ligger en smule over dine evner. Hvis aktiviteten er for let, fører den til kedsomhed. Er den derimod for svær, vil du mangle færdigheder til at fuldføre den og du vil på et eller andet tidspunkt give op.

Vælg en rute, der er lidt længere, end du plejer at gå, eller mere kuperet. Det kan også være, at du sætter dig for at gå tur i regnvejr (en regnvejrstur i skoven udløser helt fantastiske dufte), på et andet underlag (fx sand) eller i tusmørke, hvilket skærper dine sanser helt enormt.

6. Man skal bruge sine bedste personlige ressourcer

Selvom der er en stor følelse af velvære forbundet med at være i flow, må det ikke forveksles med umiddelbar nydelse i form af overspisning, indtagelse af alkohol eller binching af store mængder Netflix – de er ofte distraktioner, der forhindrer dig i at komme i flow.

Flow opnås aldrig gennem passive aktiviteter, men kræver, at du gør en aktiv indsats. Opgaven skal gerne kræve af dig, at du bevæger dig en lille smule uden for din komfortzone. Derfor: op af sofaen!

7. Man skal være fri for distraktioner

I en tid med et væld af digitale adspredelser lige ved hånden, er dette punkt måske et af de største udfordringer, vi i dag står over for, når vi gerne vil i flow. Ifølge Csikszentmihalyi er det vigtigt, at du befinder dig i nogle omgivelser, hvor du ikke bliver afledt og hvor du hele tiden har kontrol over det, du laver.

Det kræver altså en vis selvdisciplin at følge dette punkt. Sluk smartphonen, når du går tur, eller brug den kun til navigation. Gå tur i omgivelser uden tung trafik eller for mange mennesker. Der skal heldigvis ikke så meget til, for at gåturen kan blive netop dit pauserum for daglige distraktioner og ligefrem hjælpe dig med at få ro på tankemyldret.

Kilder

Héctor García og Fransesc Miralles: “Ikigai – den japanske hemmelighed bag et langt og lykkeligt liv“, People’s Press 2017

Mihaly Csikszentmihalyi: “Flow – The classic work on how to achieve happiness“, Ebury Publishing 2002

Owen Schaffer: “Crafting Fun User Experiences: A Method to Facilitate Flow“, Bradley University 2013