Naturen har det hele. Højt til loftet, mange forskellige oplevelsesmuligheder og en positiv indvirkning på vores fysiske og mentale helbred. Midt i en global corona-pandemi, hvor vi ikke længere frit kan rejse ud i verden eller mødes, som vi er vant til, tilbyder naturen os et helle. Her kan vi gå tur og være sammen med nogle få kære uden den store smitterisiko, hvis vi tager vores forholdsregler og holder god afstand til hinanden.

Men hvorfor er en gåtur i naturen så sund? Det får du her syv bud på.

1. Frisk luft
Hjerteforeningen anslår, at luftforurening er årsag til 2.000 blodpropper hvert år. Frisk luft er sundt, netop fordi den er uden forurening fra industri og trafik. I Danmark har vi en sundere luft end mange andre steder i verden, og især ved vores kyster er luften særlig frisk. For virus gælder, at luftdråberne på grund af det store luftskifte udendørs ikke kan hobe sig op over tid, som de kan indendørs, f.eks. i et venteværelse eller i bussen.

2. Bevægelse
Når man er udendørs, vil man næsten altid bevæge sig mere, end når man er indenfor (med mindre du solbader). Selv moderat fysisk aktivitet er godt for både den fysiske og den mentale sundhed. Forskning viser, at motion i grønne omgivelser har større effekt end motion i bylandskaber på blodtryk, puls, selvværd og positive sindstilstande.

Daglige gåture nedsætter ifølge overlæge og professor Bente Klarlund risikoen for Type 2-diabetes med 50 procent, hjertekarsygdomme med 30 procent og forebygger mindst 13 forskellige former for kræft. Samtidig bliver søvnen bedre og man ved, at dårlig søvn forringer immunforsvarets evne til målrettet at reagere over for fremmede organismer som virus og bakterier.
 
3. Sollys
Selv på en gråvejrsdag vil sollyset fremme produktionen af D-vitamin, der bl.a. er vigtig for knogler, tænder, muskler og det generelle energiniveau. Sollyset får niveauet af serotonin i hjernen til at stige, der er en slags lykkehormon, så når en gåtur i naturen gør os glade, er der tale om ren biokemi. Lyset stimulerer desuden produktion af hormonet melatonin, som regulerer vores søvn, og som får dig til at sove om aftenen. Bonusinfo: virus bryder sig ikke om UV-lys fra bl.a. solens stråler, som svækker det.
 
4. Visuelle oplevelser
Når man er udendørs og i naturen, kan man få fantastiske visuelle oplevelser: himlen, solopgang, solnedgang, skyer og stjerner, landskaber, planter og dyreliv. Disse synsindtryk virker beroligende og restituerende på krop og sind. Et amerikansk forskningsprojekt har vist, at alene udsigt til natur kan afkorte indlæggelsestiden og nedbringe forbruget af smertestillende medicin.
 
5. Lugte
Også lugte har betydning for vores velvære. En undersøgelse sammenlignede forsøgspersoner, der opholdt sig udenfor i naturen, med andre, der så billeder af naturen, og fandt, at ”the real thing” virker mest afstressende. En af forklaringerne kan være, at naturens dufte faktisk også virker beroligende på os. Det er blevet bekræftet i eksperimentelle undersøgelser, at f.eks. duften af roser og lavendler virker afstressende.
 
6. Lyde
Op mod 500 danskere mister hvert år livet på grund af støj, mens omkring 600 får et slagtilfælde og en helt ny undersøgelse viser, at støj også øger risikoen for at få diabetes. Som mennesker er vi designet til, at larm og støj er noget, vi skal vi skal reagere på. Derfor kan langvarigt ophold i støjende omgivelser, skabe en permanent stresstilstand i kroppen. Senere års forskning viser, at naturens ro og lyde, omvendt virker afstressende.
 
7. Socialt samvær
Vores venner og andre sociale netværk er bogstavelig talt livgivende. De har stor betydning, både for vores livskvalitet. Ældre mennesker med gode sociale relationer og netværk har lavere dødelighed, end de der har få eller dårlige sociale netværk. Måske fordi de har nogen at dele sorger og glæder med, hvilket kan gøre det nemmere at klare sig igennem en livskrise eller alvorlig sygdom.

I den nuværende situation skal man ikke afholde sig fra samvær, men finde nye og forsvarlige måder at være sammen på. På Sundhedsstyrelsens hjemmeside kan du holde dig opdateret ift. de gældende anbefalinger.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk